perjantai 3. heinäkuuta 2009

Hikoiluhuoneessa Ruotsissa

Hei kaikki!

Tänään olemmekin olleet jo "melkein kotona" eli Ruotsissa. Täällä on edelleen hyvin lämmintä ja meidän hotellihuoneessa on varsin kuuma, vaikka meillä on 7 kerroksessa ikkuna selällään. Ihan kuin saunassa. Otettiin jo suurin osa vaatteistakin pois päältä eikä kylmä suihku viilentänyt kuin hetken. Ja hiki valuu...

Aamulla lähdemme kukonlaulun aikaan vierailulle Norrtäljeen. Käydään sanomassa Farfarille God Dag och Adjö, ja sitten takaisin Tukholmaan ja iltalaivalla kotiin. Johan tässä ollaankin reissailtu hetken tarpeiksi :)

Jos koko reissusta pitää jotain sanoa, niin eniten matkanteko on käynyt kyllä korvien päälle. Alppiosuudella oli niin koko ajan nousua ja laskua, että oli jatkuvasti korvat lukossa. Kävelty on kanssa aivan älyttömästi. Lisäksi yksi matkantekoon liittyvä tunne on reisien hikoilu, sillä allekirjoittanut on istunut varsin ison osan matkasta kontaktimuovilla päällystetty (eli superhiostava) karttakirja sylissä. Mutta retkikunta on edelleen ihan hyvässä sovussaa ja mahtuu saman katon alle vielä kotonakin.

Ruotsiin tullessa muuten ensimmäistä kertaa pysäytettiin rajalla :D Herr Toll halusi tietää, missä me ollaan oltu, kuinka kauan ja mitä Edvin tekee työkseen. Kun se kuuli, että tulemme alpeilta, se kysyi oltiinko me vaeltamassa ja millaista siellä oli ja oliko hauskaa. Passia tai muita papereita ei tarvinnut vieläkään näyttää. Hassua. Ehkä sitten huomenna laivaselvityksessä..

Tänään matkanteko on sujunut ihmeen kivuttomasti. Retkikunnalla oli aamulla vähän käynnistysvaikeuksia, ja liikkeelle päästiin vähän aiottua myöhemmin. Kävimme vielä aamulla katsomassa Pientä Merenneitoa (siis patsasta) ja sitten navigoimme Öresundin siltaa ja Malmöä kohti. Kööpenhaminasta päästiin ulos yllättävän kivuttomasti, vaikka liikennevaloja olikin joka kadunkulmassa. Oltiin henkisesti varauduttu, että kaupungin aamuruuhka ja ulosmenotiet ois Hampurin luokkaa (siellä kesti varmaan tunnin).

Kun toissapäivänä budjetoitiin ajomatkaa, päätettiin tulla yöksi Nörrköpingiin, kun Tukholmaan tuntui olevan tosi pitkä matka. Nyt ois kyllä oikeestaan ehditty ihan hyvin Tukholmaankin asti. Toisaaalta, jos ois varattu hotelli Tukholmasta, ois kuitenkin tullut jotain mutkia matkaan ja sitten ois taas tullut kiire. Niinhän siinä yleensä käy.

Vähän harmittaa, kun oisin vielä halunnut käydä Tanskan kansallismuseossa katsomassa eskimoita ja egyptiläisiä (faaraot jäi Berliinissä väliin). Ja sitten oisin halunnut syödä oikein hienon tanskalaisen voileivän. Mutta ei kaikkea voi saada. Pitää muistaa ne voileivät, jos vielä joskus sattuu tulemaan asiaa sille suunnalle :)

Ruotsissa muuten kaikissa matkamuistoissa seikkailee hirviä tai peikkoja. Tänään käytiin yhdessä automuseossa, joka löytyi sattumalta. Sen vieressä oli golf-kenttä, minne sai ostaa pelipalloja automaatista ja hirvipuisto. Emme oikein ymmärtäneet, mitä ihmeellistä niissä hirvissä sitten on... Kai näitä pöhköjä ruotsalaisia naapureita harmittaa, kun niillä ei ole juurikaan Lappia, että voisivat myydä porotuotteita. Automuseon lisäksi poikettiin johonkin lentokoneeseen, missä myytiin edullisia irtokarkkeja. Se ei kyllä ollut oikea lentokone, vaan rakennuttu kioski, joka näytti lentokoneelta.

Kuunneltiin muuten matkalla jotain ruotsinsuomalaisten radiokanavaa, missä jengi yritti puhua suomea ja kävi haastattelemassa vaikka mitä suomalaisia asiantuntijoita tai messuvieraita jne. Se ohjelmatarjonta oli kyllä sanoinkuvaamatonta. Niillä oli mm idolskisa-parodia, missä luokiteltiin ihmisten esityksiä Kyvyiksi tai Mokiksi. Kyseinen kanava toimi ilmeisesti yleisenä vähemmistöjen kanavana, suomi-osion jälkeen sieltä alkoi kurdinkieliset uutiset.

Nyt pitäisi varmaan mennä pikkuhiljaa nukkumaan, että jaksetaan lähteä aamulla hyvisssä ajoin liikkeelle.