sunnuntai 28. kesäkuuta 2009

Eilisen kuvat (Stuttgart)

Noniin, tässä nämä eilisen museopäivän kuvat.

Ensin mentiin Porsche-museoon.


Täällä oli niin katumalleja (etualalla legendaarinen 911 Carrera RS 2.7)...


...kuin kilpa-autojakin (917:n eri versioita).


Piipaa-Porsche.


Moby Dick, auto jota testikuljettajatkin pelkäsivät (845hv).


Sitten käytiin Stuttgartin keskustassa syömässä. Tämä oli Schlossplatz, joten kai tuo joku linna on.


Seuraavaksi MB-museoon.


Vasemmalla maailman ensimmäinen autoksi kutsuttava vekotin. Herra Benz ajeli tätä rakennellessaan koeajoja vain öisin, ettei kukaan saisi vihiä hänen keksinnöstään.


Seuraavaksi hiukan kehittyneempi automobiili.


Tässä vuoden 1908 autossa oli litratehot kohdallaan, 10l kuusisylinterinen moottori kehittää 75hv. Tuohon aikaan vain harva auton omistava ajoi sillä itse, heitä kutsuttiin herrasmieskuljettajiksi.


Tässä kuvassa kauniit MB SSK (valk) ja 500K (pun). SSK on tehokas peli vielä ihan nykyaikana, tehoa 225hv ja tämä jo vuonna 1928. 500K taas oli aikansa kallein auto, eikä ihme, se oli todella vaikuttava ilmestys luonnossa.


500K edestä, auto on todella pitkä, vaikkei se siltä näytä kuvissa.


500K:n ylellinen sisusta.


Vanha palvelusta poistunut Paavimobiili. Auto näyttää kyllä lähinnä joltain parittaja-autolta kaikkine kultakoristeineen.


Mersuilla on myös ajettu rallia, muttei kovin paljoa. Tässä SLC, jolla kilpailtiin Etelä-Amerikassa vuonna 1980. Taustalla pari vuotta vanhempi rallimersu.


Tämä hurjan näköinen Mersu T80 rakennettiin vuonna 1939 rikkomaan nopeusennätyksiä. Auto on muuten Ferdinand Porschen suunnittelema hänen ollessaan vielä MB:llä töissä. Vekotinta liikuttaa 44 litran V12, joka tuottaa 3000 hevosvoimaa. Näillä eväillä mennään 600km/h!


//Edvin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti